onsdag 28 september 2011

Tänkte berätta lite om Kitchen aid

Jag har haft denna raring i ägo en längre tid och är så nöjd med henne. Fick henne i present av make och barn när jag fick tjänsten som butikschef, väldigt uppskattat. Många tycker den är en skrytsak och ja visst är den väl nåt extra men så bra bruksmaskin som finns i miljontals hem runt om i världen. Så här får ni lite fakta om skönheten :
1908 Ingenjören Herbert Johnston studerar en bagare som med tung järnslev knådade en bröddeg.Han fick en idé som utvecklades till att bli den första kommersiella köksmaskinen.Maskinen kom helt att förändra bagarens arbetsamma brödbakning.
1914 Lanserade Johnston den första köksmaskinen på marknaden och vägde nästan 3 ggr så mycket som dagens maskin på 11kg.
1916 Kitchen Aid fick ett stort genombrott då amerikanska flottan började utrusta alla sina fartyg med maskinen.
1919 Livsmedelskvarnen lanseras och blir ett populärt tillbehör. Det går nu att mala kött,fisk,grönsaker och kombiner med korvhornet för tex tillverka hemagjord korv. Därefter väntade nästan 30 år av utveckling av produkten och av olika nya modeller.
2011 Kitchen Aid som firade 90 års jubileum år 2009, är fortfarande en av de mest populära presenterna i många länder och finns nu i 24 olika färger. Själv så är jag ägare av den cremé färgade.  

1 kommentar:

toves sammensurium sa...

Å så heldig du er....mange har den,men det virker som om det er like mange som drømmer om den...jeg er en av dem! Men SKAL ha en jeg også,den er på topp ti listen min over ting jeg vil-skal ha!Min skal være rosa el turkis:)
Toveklem :)

Hej !
Kul att du kikat in hos mig! Här kommer det hända mycket de närmaste månaderna och jag hoppas kunna bjuda på både skratt och trevliga bilder.



Gamla vykort

Gamla vykort